So Ein Ding.....

- I et af mine yndlingsprogrammer, Nikolaj Sonne og  So Ein Ding, fader ud over ChromeCast i stuen. I dag om digitale assistenter, som Siri, Bixby og andre sære pseudo-kontakter (minder mig om at jeg skal have set filmen HER). Jeg forstår ikke det smarte, men jeg forstår det smarte hos forsikringsselskaber, der lokker med click-bait "installér denne monitorér-dims i din bil og få 25% billigere forsikring" - præsenteret af Pernille Tranberg fra Dataethics Consulting. Anyhow, refleksioner fra dagen i dag: Det gik op for mig over havregrynene, at blog-opgaven går halvt ind i efterårsferien. Avs, for jeg trænger til ferie som aldrig før. Hm, så må jeg sidder i nattog til Odessa, Ukraine, og tænke IKT-tanker. I det hele taget animerer MIL-uddannelsen mig til at have antenner ude alle steder, hvilket er skønt. Videre på dagen: Undervisning med brug af Skype, googledocs (gruppearbejde over googledocs kan også være af det onde!), og gammeldags tavle- og debatarbejde. Dejligt analogt sidst på dagen!

Kaffe frem til grænsen af delirium frem mod møde i det nystartede digitaliseringsudvalg. Jeg er med qva min masteruddannelse, og det forventes at jeg deler viden, deltager aktivt, kommer med guldkorn. Jeg delte opsamlinger fra MIL for at vise de fine diskussioner over de tre fora vi har deltaget i. Virkeligheden er, at mine kollegaer ikke har tid til at læse det, men de sætter pris på opdatering og relevante links. Som eks. Digital Dannelse-hjemmesiden med kompetencehjulet og link til konference om Literacy and citizenship in a Digital Age.
Anyhow, vi er sat i verden for at lave et digitalt kodeks for vores skole. Vi diskuterer definitionen af "dannelse", "digital dannelse", færdigheder, kompetencer og vi konkluderede, at vi skal lave progressionsplan fra 1. til 3.g. udi færden online. De to elevrepræsentanter kom med den fine ide, at vi til 1.g skal lave en forbudsliste med 1)forbud, 2) konsekvenser hvis du overskrider forbuddet, 3) hvordan du kan rette op på det, hvis du overtræder forbuddet (eks: uploader nøgenbillede uden samtykke, hvilket er brud på persondataloven).
Der sidder en bunke nysgerrige og kvalificerede mennesker i udvalget, og jeg glæder mig til at være med til at udvikle vores IKT-strategi.
Dagen går på hæld, et billede må der til, nemlig min lærerprofil på FB: jeg er Gromit, fra Wallace and Gromit/Walther og Trofast.




Måske relevante links:
Om digitale assistenter:
https://ing.dk/fokus/digitale-assistenter
Eks på clickbait-case:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/clickbait-disse-danske-medier-snyder-dig-til-klikke
Pernille Tranberg:
http://dataethicsconsulting.com/
Konference om at kunne begå sig i en virtuel verden, arrangeret af KU. Kom med!:
Uh, og så fik jeg øje på en interessant blog om eks didaktik og livet online: 

 

Kommentarer

  1. :-)
    Spændende, at du nævner datahøst fra forsikringsselskaber...
    Det er spændende hvad de gør ved den data? - Hvor opbevare de den, hvad sker der med den data hvis man skifter forsikringsselskaber...? - og er vi alle til salg hvis vi "bare" spare et eller andet?

    Det er sammen udfordring med disse digital assistenter hvad betyder det for vore privacy?
    https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/ups-google-dims-optog-al-lyd-i-badevaerelset-af-sig-selv

    https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/barbie-firma-dropper-kunstigt-intelligent-babysitter

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Bed og arbejd!