Netop ankommet...
 ... til dobbelt-aa, og fristelserne vælter ind på skærmen. Et voldsomt dilemma: kedelige CabInn, eller et umiddelbart mere farverigt tilbud i cyberspace: "rulle15slave45ivrig"?

Anyhow:

Følgende er mine noter til første MIL-seminar, september 2017. Noterne krydres med links til videre undersøgelse og egne kommentarer, når jeg ikke kan lade være. Jeg lægger noterne op for at skabe den transparens, som opgaven på MIL lægger op til: refleksioner over egen praksis, hvor min person uvægerligt er viklet ind i hele miseren (og pardon my French, men jeg vælger min egen, måske uforståelige, sprogtone i bloggen).



PhDforsvar MIL, Nikorn Rongbutsris. Indledende oplæg før selve seminaret. 

Emne: Students using online collaborative tools in problem-oriented project-based learning

Tekst til forsvaret: Interesserer du dig for online samarbejdsværktøjer og hvordan studerende bruger disse i problemorienteret projektbaseret læring? Så har du nu muligheden for at høre om netop disse emner i forbindelse med, at Nikorn Rongbutsri forsvarer sin ph.d. "Students Using Online Collaborative Tools in Problem-Oriented Project-Based Learning". Nikorn Rongbutsris forsvar begynder med at præsentere et overblik over, hvordan studerende udvælger og indarbejder online kommunikationsværktøjer i problemorienteret og projektbaseret læring. Nikorns forskning viser de studerendes individuelle adfærd såvel som deres sociale adfærd i deres grupper i forhold til deres tilgange til at indarbejde kommunikationsværktøjer. Nikorn konkluderer bl.a., at en "løs" arbejdsfordeling i en projektgruppe bedre muliggør læring end en klart afgrænset arbejdsfordeling. Årsagen er, at en "løsere" arbejdsfordeling" medfører, at opgaver udføres sammen i stedet for individuelt, hvilket læringsmæssigt betyder, at alle gruppemedlemmer får gavn af at være blevet inddraget i alle aspekter af projektarbejdet. 

Thomas Ryberg, professor, vejleder på Ph.D-forløbet, indleder:

The only man who is educated is the man who has learned how to learn. The man who has learned how to adapt and change. The man who has realized that no knowledge is secure, the only the process of seeking knowledge gives the basis for security.      – C.R. rogers 1969

Så processen er vigtigere ind indhold. Anne: ikke enig. Processen SKULLE da gerne være indhold?

Question: How do students adapt online communication tool to support their projects?

Project based learning: PBL: socially engage to formulate and solve a chosen problem. Not only for cognitive development but social skills, communication skills and more or less being a human. PBL is an example of constructivist pedagogy. “Constructivism” proposed that people construct their own understanding and knowledge of the world through experiencing things and reflecting on those experiences.

But: there are so many PBL-classifications.

POPBL: Problem-oriented project-based learning

Elever i grupper foretrækker small online publications rather than Big Groupware. Anne: interessant, sig mere!

Skal man være klog for at være dannet? Anne: godt spørgsmål, lige til en aften ved bålet

Communities, rules and division of labour enable learning and the achievement of common goals in a project: they are essential.

Man skal se på balancen mellem produktkrav, produkt, proces og læringsudbytte. Anne: ja, nemlig, ja.

To work and to learn can be contradicted and require balancing including.

Slut på PhD-forsvarsoplæg. Det sagde mig ikke meget. Jeg søgte viden om gruppedynamik, arbejdsprocesser i grupper, men fik kun viden om rammeforholdene i gruppearbejdet. Øv.

Jeg undersøger:

Fra digital dannelse-hjemmeside, se: https://digitaldannelse.org/ :

Buzzwords: 21st /21st century learning skills, Lærerrollen 2.0, Disruption, EdTech

Gymnasieloven § 29 om digital dannelse i den nye bekendtgørelse. Det er beskrevet her (sammen med det nye om skriftlige, innovative og globale kompetencer) under paragraf 29): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186027#id04b6cba9-d664-4f03-aeea-990410ed1cb8

Stk. 6. Eleverne skal opnå digitale kompetencer, så de lærer at anlægge et kritisk blik på digitale medier og at indgå i digitale fællesskaber. I fagene skal eleverne lære at søge information og forholde sig kildekritisk, når de søger viden gennem digitale medier, og gennem undervisningen skal eleverne opnå erfaring med digitale fællesskaber og arbejde med skabelsen af digitale produkter.


·        Digitale fodspor

·        Digital og social kildekritik

·        Netetik

Myten om den digitale indfødte Anne: Hvorfor ”myte”?

I skyggen af den fysiske skole eksisterer en virtuel skole. Den virtuelle skole kan være lidt som det Vilde Vesten, hvor der bliver kastet med ris og ros som vinden blæser. Her udveksles opgaver, lektiehjælp, invitationer, billeder og sladder. Og når den virtuelle skole griber ind i den fysiske skole kan det medføre en lang række udfordringer man bliver nødt til at tage stilling til.

Den virtuelle skole kan ikke ignoreres. Den skal ledes og administreres ligesom alle andre elementer i organisationen


Indledende bemærkninger til brug af IT på AAU:

Pragmatisk indledning med advarsel om ikke af vanvare eller med overlæg at bruge og distribuere kilder der kan indgå i ulovlig distributionskæde, hvilket i sig selv lyder uhyggeligt. Jeg får en kort absence, der fyldes ud af association til den russiske mafia og pyramidespil.

Buzzwords fra søgeøvelse på biblioteket: eksempler på søgninger på vores felt: Students AND learning/”blended learning”/Education OR instruction/students*/ ”online course” OR ”online teaching”  - and – adults*

Thomas Ryberg: Sandhed, metode (og zebraer). Introduktion til videnskabsteori og metode

Thomas Ryberg repræsenterer E-learning Lab, forskningscenter:

http://personprofil.aau.dk/109500


jf:Gardamers: Warheit und Metode (Anne: filosofisk hermeneutik, ideen om livsverden)

TR: Ikke glad for paradigmer, da det er for absolut og bruges i flæng.

Nyt nordisk køkken, manifest og om manifester. Narrativet omkring mad, filosofi for mad. Det samme i dogmefilm. Manifester har betydning for både det tekniske og for det konkrete i indhold. Fra det meget abstrakte til det meget konkrete. – dette er måske også en smule krukket, og kunstigt og svært at overholde i praksis. (Anne: inspiration fra filmen Manifesto, ikke mindst Cate Blanchetts udlægning af dogmereglerne i en grundskoleklasse=genialt. Måske man skulle forfatte et manifest?)

TR: Oversat til forskning: der er forskellige tilgange, hvor det går fra det abstrakte til det konkrete. Fra videnskabsteori/filosofi til teori til metodologi til metode til teknik.

Sammenhæng mellem tilgang og: hvilke forskningsspørgsmål man stiller, hvad man undersøger og hvordan, hvilke svar man mener at kunne give (udsigelseskraft) f.eks. forstå og forklare.

Fænomenografi: fænomenologi+etnografi. Bestemt måde at interviewe på. Man er interesseret i folks følelser om en oplevelse.

Grounded theory: man studerer data, ser efter bestemte koder i materialet. Eks mønstre i hvordan en lærer taler. Man lader empirien tale for sig selv. Ligner nexus-analyse.

Fire forskellige grundpositioner i forhold til paradigmer:

1)Positivistisk (kausalt komparativt) – 2)interpretativ/konstruktivistisk (fænomenologisk, etnografisk) – 3)transformativ (vil forandre verden, ex queer theory, feminist, race specific) – 4) pragmatisk (mindre orienteret mod at noget skal forandres)

Janushovedet om videnskab: hvordan man bedriver videnskab. Bagefter: hvad lavede jeg egentlig? Der bør være forskningsdesign.

Obs på: hvad er det man søger at forstå, hvordan vil man nå frem til det, hvordan vil man undersøge det?

Hvis man melder en skole ud som man tilhører, skal man gøre det rent.

Etnometodologi: om samfundsstrukturer, at vi skaber og genskaber vores strukturer hele tiden.

I ens forskning skal man være tro mod sig selv, være refleksiv, være obs på hvorfor man har gjort dette eller hint. Hvad ens erkendelsesinteresse er. Hvad er din udsigelseskraft (forudsige, forklare, forstå, forandre)?

Om kursusgenren på MIL modul 1, Elsebeth Korsgaard Sorensen: http://personprofil.aau.dk/103878

CKB collaborative knowledge building

Medlem af D4Learning: Digital, dialogisk, demokratisk, udvikling/development: http://vbn.aau.dk/da/organisations/httpd4learningeu(2f5e8ce7-5c05-4b87-b960-1787360d899c).html

Empowerment through digital dialogic development
Learning as identification
Metalæring. Dialogen som metode i online læring
 
Den dialogiske metode: Essentielle katalysatorer i et kollaborativt perspektiv på læring online:
Roller. Magt/autoritet. Tradition/nytænkning. Ownership og motivation.

De store udfordringer i tilrettelæggelse af kollaborativ læring online:
Transmission eller kollaboration. Kvalitetssikring. Rolleforandring.


IKT og interaktionsdesign. Brugergrænseflader og design. Særlig fokus på interaktion og meningsskabelse i menneske-computer-relationen.

Første aften afsluttet med Deadline på TV, fødderne op og en kold cola:

Aske Kammer, lektor It-universitetet, om FB i Deadline (http://www.askekammer.dk/): FB er ikke et ekkokammer (jf tidligere indlæg, eks. Vincent F Hendricks, se også Center for Boblestudier: http://bubblestudies.ku.dk/) hvor man kun taler med ligesindede. Hvis vi tager det som sundhedstegn for demokratiet, så er det en demokratisk gevinst, at der er samtaler borgerne imellem.

Lisbet Knudsen, chefredaktør Mandag Morgen (https://www.mm.dk/forfatter.aspx?id=75): er ikke beroliget, hvordan er der spurgt, hvordan er der svaret? Folk svarer det de tænker, at modtageren gerne vil høre. Godt: demokratisering af ytringsfriheden. Vi er varerne på hylden, kunderne er annoncørerne.

Jacob Mchangama, Tænketanken Justitia (http://justitia-int.org/), artikel i Zetland: Det er en demokratisk grundfunktion at meninger skal brydes. FB er større gevinst end det er trussel. Når der kommer ny informationsteknologi opstår der en vis panik, eks nedlæggelse af Radio Merkur. Man er bange for det nye.

AK: internettet har nået den alder at vi må reflektere over bagsiden af medaljen. Der er ikke redigeringsfilter, hvor meget misinformation der er. Vi får FB til at ligne noget der er total åbent, men vi skal jo invitere hinanden som venner, det ER lukkede rum. De gamle gatekeepere er blevet erstattet, AK opponerer imod manglen på åbenhed, de algoritmer der styrer vores adfærd. Vi mangler gennemsigtighed.

JM: førhen var FB ytringsfrihedsfundamentalister, men nu skal de navigere andre steder, eks i Kina, og så har de ændret deres politik.

AK: Vi har et publicistisk ansvar, som er cementeret gennem århundreder.

JM: men FB er ikke en dansk virksomhed.

Interviewer: der foregår en skjult udvælgelse, der sidder mekanismer, som styrer informationsstrømmene.

JM: man skal blive bevidst om at det ikke er en neutral platform. Der er indbygget bias i algoritmen.

Dag 2: Elsebeth Korsgaard Sorensen

Læringskvalitet: Autencitet, empowerment, inklusion, deltagelse, lokal-global, demokratisk dialog, kreativitet, metarefleksion.

1945-65: institutions were centers of gravity

1965-85: Me and self-expression

1985-20?: The network is center of gravity. Scan for opportunity. CPA: continuous partial attention, which is motivated by a desire not to miss an opportunity. We feel alive when we are connected. FOMO, SoME.

At designe undervisning. Nyt paradigme: PLN: Personal learning network.



Social og handlingsrettet teori, Dewey, Vygotsky, Lave og Wenger (teori med fokus på det sociale)

10.4.2004: fra Folkeskolen: Fra Undervisning til Læring.

Konstruktivistik læringsteori: Piaget, Kolb og videreudviklinger (teorier med fokus på det kognitive/mentale)

Nyere teorier, som Siemens: connectivism og innovationspædagogik

Undervisning: Før - læreren er subjekt, elever er objekter. Med det dialogiske paradigme er alle subjekter.

Først inden for de 20 år er man begyndt at tale om læring, og måske er vi på vej ind til i nyt magtskifte. Jf Stone, måske er vi på vej til test, styring, magtkamp.

Her: Læringsteoretisk fokus på sociale handlemuligheder, ikke fokus på det individuelle.

1950-’60erne: fokus på ændringer i adfærd. Viden er en vare der transporteres til individer som lærer ved at reproducere den læregivne viden.  Læring som transfer, at overføre, påfyldningspædagogik, tankpasser, subjekt-objekt.

1970-’80erne: Fremkomst af kognitive teorier med fokus på mentale processer og forståelsen af komplekse fænomener.

Fra 1990erner: fokus på interaktion og den sociokulturelle forskning. Vægtning på hjerneforskning. Fra den enkelte elev til det relationelle.

John Dewey: Se Svend Brinkmann, Bente Elkjær, Thomas, Aastrup Rømer: Dewey i dag, Forlaget UP 2007. Vi regulerer aktiviteter i forhold til når vi møder vores omverden.

Marianne Jelved: Grisene bliver ikke bedre produkter af at blive vejet. Jf elever og Pisaundersøgelser

Thomas Aastrup Rømer – følg ham: http://www.thomasaastruproemer.dk/blog

Jean Piaget: kognitiv læring som en mental konstruktionsproces. Herfra: Illeris: Assimiliation: tilføjende læring. Akkomodativ læring: ændring af allerede etablerede skemaer (overskridende læring)

David Kolb: ”Experiential Learning”: experience – man gør sig erfaringer gennem det man forsøger at gøre, al læring er på samme tid variation af det man ved/kan og ny erkendelse. Legitimerer individuelle forskelle i læring.

Youtube: Se the 3 minute Kolb: https://www.youtube.com/watch?v=ObQ2DheGOKA (Anne: erhjhvad, banalt, hva’?)


Mens Piaget så udvikling som noget der bevæger sig fra det individuelle til det socialiserede, så Vygotsky udvikling som noget der går fra det sociale til det differentieret individuelle.

Spørgsmål: Er det ikke individuelt hvordan man lærer bedst? Jo, jf. Gadamars hermeneutiske epistemologi.

Man kan gå eklektisk til værks – plukker lidt fra det hele uden åbent at gøre opmærksom på, at man har forskellige input.

Engeström: videreudvikler Vygotsky, teorien om ekspansiv læring, hænger sammen med det akkomodative og det transformative, overskridende læring.

Situeret læring – praksisfællesskaber: læring, mening og identitet. Situeret – at se tingene i sin kontekst.

Dreyfussbrødrene: fra novice til ekspert

Teknologiworkshop, fredag formiddag

Teknologiens potentiale: Kommunikativt, interkulturelt, refleksivt, dannende

Informations- og kommunikationsteknologier/IKT: information, produktion, kommunikation…

Skal bindes sammen: lærings- og erkendelsesteori, digitale læreprocesser, viden fra egen praksis.

Se Edmodo for resten af indholdet.

Oplæg: Hvordan kan vi skabe læreprocesser der fremmer kvalitet, dialog og samarbejde?

Begrebsafklaring: Social software.

Web 1.0, 2.0, 3.0

2.0: Man gik fra at være konsumenter til at være producenter. Involverende, deltagende, alverdens beta-versioner. Mange modaliteter blev hevet ind i multimodale produktioner. Teknologiens ’68-oprør

Web 3.0: det semantiske web. Vi får noget forærende som vi ikke selv har bedt om, eks at se på rejsemål, men vores attitude lures, og vi modtager rejsetilbud.

FabLab at school: https://fablabatschool.dk/


Dohn og Johnsen: web 2.0 kan anskues som teknologi og som praksis, dvs som informationsteknologiske forudsætninger for produktion af indhold og som praksisformer, der aflejrer sig i et indhold.

Se slide for typiske træk fra web 2.0-træk og animationer

Læringsteorier og sociale medier: nye værktøjer til støtte for eksisterende læringsteorier:

·        Erfaringsbaseret (Dewey)

·        Kognitiv læring (Piaget)

·        Socialkonstruktivisme (Piaget)

·        Læring i praksisfællesskaber (Lave og Wenger)

·        PBL

·        Nyere læringsteorier: Connectivism

Som forbrugere ved vi ikke hvad vi vil have. Vi får et produkt, det er fantastisk at det er der, man vidste ikke at man havde det behov.

Fra læringssammenhæng til hvordan vi kan bruge det på MIL.

IT i gruppearbejde? Fastholdelse og deling, flere aktører, synkron-asynkron, lurking (hvor meget lærer man af det?), produkt/proces, koordination, peger fremad, tid, kompetence



Finn Togo: Foredrag: alle taler om it og læring – udfordringer og handlemuligheder?

Kontorchef på kontor for pædagogisk IT, Styrelsen for IT og Læring: https://www.stil.dk/om-styrelsen/organisation/kontorer

Slide 1: Hvad er eksponentiel udvikling? I Norge er IT det femte kompetenceområde efter at læse, skrive, danne relationer etc. Vi er på vej derhen i DK.

Det som erhvervslivet efterspørger for fremtidige kompetencer er primært: problemløsning, teamwork, kommunikation, kritisk tænkning, kreativitet.

UDFORDRING: Vores børn og unge skal uddannes til problemer som endnu ikke kendes, med teknologi som ikke er opfundet, i jobs som ikke eksisterer.

Digitalt indfødte (Anne: hvordan definerer man det? ), de kaldes cyborgs.

Eks tal med dine børn om hvad du lavede i fritiden som du har fælles med dine unger (høre musik, sport, være sammen med mennesker – men ellers ikke fælles interesser)


Hvordan står det til med at omsætte digitale muligheder til bedre læring i undervisningssektoren? På den ene side er vi gode til at klæde børn og unge på og styrke fokus på it og teknologi. På den anden side øges opmærksomheden om digitalisering og kravene øges.

Reformers styrkelse af fokus på it og teknologi. Gymnasiale udd: Mål for eleverne digitale kompetencer og informatik indføres som valgfag. Anbefaling: man burde gøre det obligatorisk.

Potentialer i IT i undervisning: undervisningsdifferentiering, øget motivation, nemmere forberedelse for lærerne (Anne: ikke enig. Der er indtil videre IKKE mindre forberedelse for lærerne).

Vi kender forudsætninger for at indfri potentialerne: Der er et marked med digitale læremidler af høj kvalitet. Der skal være tilstrækkelig infrastruktur. Vi skal kende forskningsresultaterne om effekterne af it i undervisningen. ANNE: HVILKE EFFEKTER KAN MAN SE?

Der skal være kompetenceudvikling af lærerne.

Forskningen viser at danske gymnasieelevers kildekritiske beredskab og evne til at reflektere over etiske aspekter ved digitale medier er begrænsede (EVA, 2015)

Og: It bruges til traditionel undervisning. Vi ligger under gennemsnittet for OECD-lande ift. Lærernes it-kompetencer.

DK kan komme til at mangle arbejdskraft med det rette digitale kompetencer, vi sakker bagud i digitale færdigheder. Eks England: alle børn skal have computer science fra grundskolen.

IKT-centret i Norge: Hvad skal den fagprofessionelles digitale kompetence indeholde?

OECD: Hvordan lærer man bedst? Skills (how we see what we know)+knowledge (what we know and understand)+character (how we behave and engage in the world) disse dimensioner skal sammentænkes frem mod 2030.


Norge: udarbejdet rammeværk for lærerens professionsfaglige digitale kompetence. 
IKT Senter Norge.

Bog: Imran Rashid: Sluk. Anne: Bør jeg læse den eller er det bare endnu en wellness-bog for hjernen, Kernesund Familie-hype?

Eks arbejde i googledocs: vi mangler at kunne hjælpe unge mennesker med hvordan de skal arbejde sammen i et googledocs, det uddanner vi dem ikke til.

Handlingsplan for teknologi i undervisningen: Mål: anvendelsen af IT, data og teknologi bidrager til, at børn, unge og voksne bliver så dygtige som de kan. Mål 2: Børn, unge og voksne opnår kompetencer og dannelse, der gør dem til medskabere af fremtidens digitale samfund.


DK: Initiativ: DM i digitale skills. Tool Camp.

England: Computational thinking: der er koncepter man skal kunne udfylde og der er tilgange man skal mestre.

Fire gode udgangspunkter for den gode It i gymnasiet:

1. It-infrastrukturen skal være gennemtænkt og veldesignet. Nettet skal virke altid. Lærer-pc'erne skal virke altid. Projektorer og smartboards skal virke altid.

2. Der skal formuleres en overordnet politik for uddannelse/underholdning med it. Det skal være en proaktiv strategi. Så kan der sagtens laves særbestemmelser om at slukke for Facebook.

3. Gymnasiets ledelse skal sikre kursustilbud til alle på differentierede niveauer og fremme et it-pædagogisk beredskab. Ledelsen skal være indstillet på at investere den tilstrækkelige tid.

4. Den virtuelle undervisning skal kvalificeres af didaktiske grunde og ikke som bekvemt alternativ til aflysning af undervisningslektioner.

Pia Sadolin, Brøndby Gymnasium, 2010: http://gymnasieskolen.dk/it-i-gymnasiet-0


Kan katte lære at fange mus ved at lege på en ipad? Overfør til børn: Hvad lærer de ved at gøre det på en ipad? Anne: Brugbar og illustrativ video.

Indlæg om blogskrivning:

Hvad er formålet med bloggen?


·                  Hvem skriver bloggeren til?

·                  Hvad skriver bloggeren om?

·                  Hvilke former for samarbejde/kommentering er der i bloggen?

·                  Er der mulighed for social aktivitet?

·                  Er det ren og skær exhibitionisme?

 

Interessante blogs: http://www.bjfogg.com/

http://www.steenhildebrandt.dk/

Godt sted at finde gratis billeder: https://pixabay.com/da/

Til digital dannelse: Husk at krediter billeder, husk at tænke i copyright

Blogeksempel fra den reflekterende praktiker: Pædagogisk konsulent Troels Christiensen (MIL): http://troelschristensen.dk/refleksioner-efter-at-have-gennemfoert-en-master-i-ikt-og-laering-mil-doing-the-aftermath/

Se eks. omblogskrivning, meget anvendeligt: http://troelschristensen.dk/om-blogs-og-sociale-medier/



Buzzwords: Divergens og konvergens. Mulit-semiotisk tekstbegreb og/eller multi-modalt tekstbegreb.

Citat fra Lis Lak om Habermas: ”Habermas blev født i 1929 og er som mange af jer ved, en tysk tænker, der står på ruinerne efter anden verdenskrig og mener, at det her, det kan vi gøre bedre. Det må, siger Habermas, være muligt at skabe et samfund, der ikke bygger på vold og fascisme men på fornuft og tolerance. Han tror på, at vi har det i os. Vi skal bare gøre os umage. Vi skal gøre os umage med at lytte til hinanden og tale sammen på en fornuftig måde. Det er ikke let, siger han, og kan faktisk føles temmelig omstændigt, men i sidste ende er der ikke andre end os selv til at tage ansvaret”.

21st century skills: http://www.p21.org/

Pædagogik til tiden: Lars Erling Dale

Dohn og Johnsen: om blogskrivning, se Læring på Web 2.0

Kommunikationsfærdigheder, som fremsat hos Eide og Eide i Kommunikation i praksis (2007). Sæt evt elever til at vurdere disse ti bud.

1)  At lytte til andre

2)  At observere og fortolke den andens verbale og nonverbale signaler

3)  At skabe gode og ligeværdige relationer

4)  At møde den andens ønsker og behov på en god måde

5)  At stimulere den andens ressourcer og muligheder

6)  At strukturere en samtale eller interaktionssituation

7)  At formidle information på en klar og forståelig måde

8)  At skabe alternative perspektiver og åbne for nye handlingsvalg

9)  At forholde sig åbent til vanskelige følelser og eksistentielle spørgsmål

10)  At samarbejde om at finde frem til gode løsninger




Otto Scharmer: Theory U: https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_U

God til refleksionspapir (Troels Christensen):

Jeg har ud fra en praksis og teori planlagt XXXXX.

Ud fra en forventning om at opnå YYYYYYYY.

Jeg vælger at kigge/zoome ind på ZZZZ.

Så gik det på denne her måde MMMMMMMM.

Hvilket betyder, at jeg (baseret på teoristøttet analyse) har lært LLLLLLL.

Jeg har derfor modificeret/ændret i vores fremtidige praksis ÆÆÆÆÆ.

 
Sir Ken Robinson: changing Paradigmns: https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

 

 
 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bed og arbejd!