I share, therefore I am
I mine to 1.g’ere/engelskhold
arbejder vi i grundforløbet med identity. Vi er nået til sidste kalejdoskopiske
blik på identitet: cyber identity (vi har også haft
family/gender/national/race). Vi ser den glimrende kortfilm Noah, som eleverne kan spejle sig i (face
rape, sladder, ”fake news” om kammerater, multitasking og de fejl der kan komme
deraf). Eleverne reflekterer over filmen, og det fremgår, at de er mere
liberale når det gælder deling af billeder, men også mere naive – hvorfor jeg efter
ferien skal undervise ud fra materiale fra IT-U, om unges omgang med
internettet.
Eleverne har som lektie set
TED-talk/læst transcript; Sherry Turkle (sociolog): Connected, but Alone, og ud fra den laver de micro blogging over
Todaysmeet. Jeg udsætter dem samtidig for ”stresstest” (informerer dem ikke om
at jeg gør det), hvor de får forskellige input i timen, og til sidst taler vi
om, hvordan det virkede, at jeg forstyrrede dem – dette linker vi til ideen om
multitasking, som også er en del af cyber identity-forløbet. Forløbet i timen er som følger:
Eleverne har set
TED-talk/læst transcript hjemme, og dermed fået en første forståelse af kilden.
I timen sætter jeg TED-talk’en
på på stor skærm, og elever skal åbne både ppt med spørgsmål og
Todaysmeet-møde. Mens TED-talk kører på skærmen, skal de følge med i
ppt-spørgsmål og skrive til feed på Todaysmeet – som jeg har kørende på en
storskærm ved siden af. Jeg spiller musik i baggrunden og jeg går rundt og
byder udvalgte elever på slik og forstyrrer dem med småkommentarer.
Når video er færdig, får de 10
minutter i absolut ro til at skrive færdig på feed’en og til at skrive i
googledocs, oprettet til lektionen.
Efter det er der samtale i
plenum: Jeg spørger eleverne, hvordan det gik med at koncentrere sig under
øvelsen. De plejer at melde tilbage, at det var svært og stressende. Jeg
spørger hvor mange elementer de skulle forholde sig til, og jeg skriver deres
svar på listen (der kommer gerne en 5-6 punkter på). Jeg spørger hvad de bedst
kunne koncentrere sig om, og om der skete en ændring i fokus de 10 minutter de
sad i ro og skrev – de melder, efter forventning, at de er langt mere
fokuserede og får opgaven fulgt bedre til dørs end første halvdelen af øvelsen.
Hererfter ser vi på
Todaysmeet-feeds. Som det fremgår af vedlagte, er der kvalificerede indlæg og
ubrugelige indlæg. Mediet viser tydeligt, at ikke alle er modne til denne form
for opgave. Todaysmeet er anvendeligt til 1) Variation i undervisningen 2)
Videndeling 3) Synlighed (fungerer som behavioristisk pisk-gulerodsværktøj), 4)
Dynamisk tilgang til arbejdet (som virker stressende på nogle) 5) En art
practise what you preach – vi overfører fritidstilgange med multimodalitet til skoletilgang
og tager et metablik på det.
Det samlede udbytte fra timen
er desuden, at eleverne får operationaliseret teori/baggrundsviden om
multitasking, at være ”connected”, og det, at man hurtigt kan skabe et fælles
produkt (todaysmeet+gooledocs, som vi også reflekterer over).
Det var en time med høj
sekvensering, aktiv deltagelse, stram stilladsering, lærerens tilstedeværelse i
flere dele af Becks læringsrum – og en learning by doing, når det handler om
cyber identity. En god time!
Spørgsmål til elever på PPT, der skal linke Sherry
Turkle, Todaysmeet, Googledocs
· “We are letting
technology taking us places where we don’t want to do” What do you think she
means?
· “SoMe” – social or
anti-social according to Turkle?
· “I would rather
text than talk” What would you rather?
· “I share, therefore
I am” What is meant with this saying?
· What’s important at
being alone at times?
Quick writing (6 minutes)
Write this in our shared GoogleDocs:
· Note down one point
where you agree and one where you disagree
· What forms of
appeal does Turkle use in her talk?
· How would you use
Goffman’s idea about front stage, back stage and off stage about the
perspectives you have heard in the TEDtalk?
Noah, short
movie:
Artikel om IT-Us undervisning på gymnasier: https://www.itu.dk/om-itu/presse/nyheder/digital-dannelse-paa-skoleskemaet
Sherry Turkle,
sociolog, Connected but Alone: https://www.ted.com/talks/sherry_turkle_alone_together
Anders Colding-Jørgensen om
multitasking: http://virkeligheden.dk/2014/hvad-forskningen-siger-om-smartphones-sociale-medier-og-multitasking/
Kommentarer
Send en kommentar