I share, therefore I am
 Dagens didaktiske design:-)
 
I mine to 1.g’ere/engelskhold arbejder vi i grundforløbet med identity. Vi er nået til sidste kalejdoskopiske blik på identitet: cyber identity (vi har også haft family/gender/national/race). Vi ser den glimrende kortfilm Noah, som eleverne kan spejle sig i (face rape, sladder, ”fake news” om kammerater, multitasking og de fejl der kan komme deraf). Eleverne reflekterer over filmen, og det fremgår, at de er mere liberale når det gælder deling af billeder, men også mere naive – hvorfor jeg efter ferien skal undervise ud fra materiale fra IT-U, om unges omgang med internettet.
Eleverne har som lektie set TED-talk/læst transcript; Sherry Turkle (sociolog): Connected, but Alone, og ud fra den laver de micro blogging over Todaysmeet. Jeg udsætter dem samtidig for ”stresstest” (informerer dem ikke om at jeg gør det), hvor de får forskellige input i timen, og til sidst taler vi om, hvordan det virkede, at jeg forstyrrede dem – dette linker vi til ideen om multitasking, som også er en del af cyber identity-forløbet. Forløbet i timen er som følger:
Eleverne har set TED-talk/læst transcript hjemme, og dermed fået en første forståelse af kilden.
I timen sætter jeg TED-talk’en på på stor skærm, og elever skal åbne både ppt med spørgsmål og Todaysmeet-møde. Mens TED-talk kører på skærmen, skal de følge med i ppt-spørgsmål og skrive til feed på Todaysmeet – som jeg har kørende på en storskærm ved siden af. Jeg spiller musik i baggrunden og jeg går rundt og byder udvalgte elever på slik og forstyrrer dem med småkommentarer.
Når video er færdig, får de 10 minutter i absolut ro til at skrive færdig på feed’en og til at skrive i googledocs, oprettet til lektionen.
Efter det er der samtale i plenum: Jeg spørger eleverne, hvordan det gik med at koncentrere sig under øvelsen. De plejer at melde tilbage, at det var svært og stressende. Jeg spørger hvor mange elementer de skulle forholde sig til, og jeg skriver deres svar på listen (der kommer gerne en 5-6 punkter på). Jeg spørger hvad de bedst kunne koncentrere sig om, og om der skete en ændring i fokus de 10 minutter de sad i ro og skrev – de melder, efter forventning, at de er langt mere fokuserede og får opgaven fulgt bedre til dørs end første halvdelen af øvelsen.
Hererfter ser vi på Todaysmeet-feeds. Som det fremgår af vedlagte, er der kvalificerede indlæg og ubrugelige indlæg. Mediet viser tydeligt, at ikke alle er modne til denne form for opgave. Todaysmeet er anvendeligt til 1) Variation i undervisningen 2) Videndeling 3) Synlighed (fungerer som behavioristisk pisk-gulerodsværktøj), 4) Dynamisk tilgang til arbejdet (som virker stressende på nogle) 5) En art practise what you preach – vi overfører fritidstilgange med multimodalitet til skoletilgang og tager et metablik på det.
Det samlede udbytte fra timen er desuden, at eleverne får operationaliseret teori/baggrundsviden om multitasking, at være ”connected”, og det, at man hurtigt kan skabe et fælles produkt (todaysmeet+gooledocs, som vi også reflekterer over).
Det var en time med høj sekvensering, aktiv deltagelse, stram stilladsering, lærerens tilstedeværelse i flere dele af Becks læringsrum – og en learning by doing, når det handler om cyber identity. En god time!
Spørgsmål til elever på PPT, der skal linke Sherry Turkle, Todaysmeet, Googledocs
·       “We are letting technology taking us places where we don’t want to do” What do you think she means?
·       “SoMe” – social or anti-social according to Turkle?
·       “I would rather text than talk”  What would you rather?
·       “I share, therefore I am” What is meant with this saying?
·       What’s important at being alone at times?

Quick writing (6 minutes) Write this in our shared GoogleDocs:
·       Note down one point where you agree and one where you disagree
·       What forms of appeal does Turkle use in her talk?
·       How would you use Goffman’s idea about front stage, back stage and off stage about the perspectives you have heard in the TEDtalk?
Links til videre brug: 
Noah, short movie:
Sherry Turkle, sociolog, Connected but Alone: https://www.ted.com/talks/sherry_turkle_alone_together
Link til klassens todaysmeet-arbejde: https://todaysmeet.com/connectedbutalone

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bed og arbejd!